Lukijalta: Taksia ikävä – Monella kuljettajalla ovat myös hyvät käytöstavat unohtuneet

Viime aikojen kokemus takseista ei ole ollut positiivinen. Osa huonosta palvelusta menee varmaan koronaan piikkiin, mutta suurin syy taitaa olla moitittu taksiuudistus. Alalla on nyt jos jonkinlaista kuskia.

Oma viimeisin kokemus on kolme eri aikaan soitettua taksia. Iltapäivällä soitettu taksi tuli jo 42 minuutin päästä. Se oli nopea suoritus. Alkuillasta odotettiin puolitoista tuntia ja yön odotusaikaa en edes viitsi mainita.

Vielä anteeksipyyntö taksikeskuksen naiselle. Sisukkaasti jaksoit minun useat soitot ja kyselyt, että tuleeko taksi koskaan. Viimein kerroit ilouutisen: kuusaalainen taksi kuittasi kyydin juuri, joten pääset Anjalassa siirtymään kotiin parin kilometrin päähän noin 40 minuutin päästä. Yksikään näistä kolmesta kuskista ei ollut "oman kylän" tuttuja kuskeja. Ymmärrän toki, että heidänkin on palkkansa ansaittava ja helpomminhan se tietenkin tulee Kouvolan "keskustassa".

Toisenlaisiin tarinoihin törmään työpaikalla. Asiakkaat odottavat kyytejä ruokaostosten kanssa luvattoman pitkään. Viikolla kuski totesi pyörätuolissa olevalle asiakkaalle: et sitten viitsinyt per… edes ulos tulla. Helppoahan se olisi toki ollut kauppakassien kanssa mennä pakkaseen odottamaan.

Onneksi osalla usein taksia käyttävillä on suorat numerot tutulle taksille. Saavat kyydin nopeammin. Monella kuljettajalla käytöstavat ovat unohtuneet. Kiroilu ei ole mikään ihme. Tiedän, että ei ole ihanneammatti ja minusta ei siihen olisi, mutta odotan kuitenkin maksavana asiakkaana tiettyä tasoa ja käyttäytymistä.

Suurin osa kuskeista kuitenkin ansaitsee kiitoksen. On ollut kiva matkustaa taksilla silloin, kun kuski on ollut palvelun ammattilainen. Vielä kun saisin numeron mistä taksin saisin siedettävän ajan puitteissa!

Liisa Nieminen

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka