Kymsote supistaa kiireetöntä vastaanottoa ensi viikosta alkaen – Hoitohenkilökuntaa sekä neuvola-, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon henkilökuntaa siirretään tartunnanjäljityksen avuksi ja infektiovastaanottojen vahvistukseksi

Sairastuneet pystytään tällä hetkellä kontaktoimaan 7–9 vuorokauden kuluessa. Lisähenkilöstön avulla nopeutetaan koronaan sairastuneiden informointia ja oireseurantaa. Kuvituskuva. Timo Marttila

Kymenlaakson koronatilanne on huonontunut nopeasti. Torstain 6.1. ja perjantain 7.1. aikana koronatartuntoja on todettu Kymenlaaksossa yhteensä 391. Huonontuneen koronatilanteen vuoksi Kymsote on aloittanut suunnittelun kiireettömän vastaanoton supistamiseksi. Kiireettömän vastaanoton toimintoja rajoitetaan ensi viikosta alkaen.

Jouluviikosta asti nopeasti nousseiden tartuntamäärien vuoksi tartunnanjäljitys on ruuhkautunut. Tartunnanjäljitys pyrkii ensisijaisesti kontaktoimaan sotealan työntekijät ja iäkkäämmät hoivapalveluiden asukkaat. Muut sairastuneet pystytään tällä hetkellä kontaktoimaan 7–9 vuorokauden kuluessa.

Kymsoten terveysasemien kiireettömän vastaanoton hoitohenkilökuntaa, sekä neuvola-, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon henkilökuntaa siirretään tartunnanjäljityksen avuksi ja infektiovastaanottojen vahvistukseksi. Lisähenkilöstön avulla nopeutetaan koronaan sairastuneiden informointia ja oireseurantaa.

Kaikkia koronavirukseen sairastuneita ohjeistetaan olemaan erityksissä muista ihmisistä, myös samaan talouteen kuuluvista henkilöistä esimerkiksi oleskelemalla eri huoneessa tai pitämällä vähintään 2 metrin turvavälin. Sairastuneena ei saa mennä esimerkiksi kauppaan tai apteekkiin, vaan tulee pyytää asiointiapua tai tilata tuotteita suoraan kotiin. Ulkotiloissa liikkumista tulee myös välttää.

Kiireettömissä asioissa asiakkaita pyydetään siirtämään yhteydenottoa myöhemmäksi. Mikäli asiakkaan kiireettömän vastaanoton aika joudutaan perumaan, asiakas saa peruutuksesta tekstiviestin tai soiton.

Kymsoten sairaaloiden päivystykset sekä Päivystysavun 116117 -palvelunumero ovat myös ruuhkautuneet. Mikäli asia on kiireellinen, mutta ei vaadi akuuttia hoitoa, asiakkaita pyydetään ottamaan yhteyttä omalle terveysasemalle.

Ennen päivystykseen lähtöä asiakasta pyydetään soittamaan Päivystysavun numeroon 116117, jossa hoitohenkilökunta tekee hoidontarpeenarvion ja antaa tarvittaessa myös kotihoito-ohjeita.

Koronatestaukseen hakeutuvia ohjeistetaan käyttämään ensisijaisesti sähköisiä palveluita. Koronavirustaudin sähköisen oirekyselyn voi täyttää Koronabotti-palvelussa, josta saa nopeimmin ohjeet koronavirustestiin hakeutumisesta. Jos olo on huono ja oireita paljon, oirearvio kannattaa tehdä Omaolo-palvelussa.

Koronabotti- ja Omaolo-palvelua voivat käyttää henkilöt, joilla on mahdollisuus vahvaan tunnistautumiseen (pankkitunnukset, mobiilivarmenne). Palveluissa voi asioida myös lapsen puolesta – Omaolossa alle 15-vuotiaan ja Koronabotissa alle 16-vuotiaan lapsen.

Mikäli sähköisten palveluiden käyttö ei ole mahdollista, koronatestaukseen hakeutumisessa voi olla yhteydessä Päivystysavun koronalinjaan p. 116 117. Puhelimen nauhoite tulee kuunnella tarkkaan ja toimia ohjeen mukaisesti. Päivystys ja Päivystysavun palvelunumero 116117 eivät palvele koronaan liittyvissä testituloksissa, karanteenipäätöksissä, rokoteajanvarauksissa tai koronapassiin liittyvissä asioissa.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka