Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

OP Kymenlaakson konttorit palvelevat vain ajanvarauksella ensi vuoden alusta alkaen – OP Länsi-Kymi ei suunnittele ajanvarausta kassapalveluihin eikä palveluneuvonnan päivittäisasiointiin

Kaikki OP Kymenlaakson konttorit palvelevat vain ajanvarauksella vuodenvaihteesta alkaen. Käytännössä uudistus koskee Kouvolan ja Haminan konttoreiden kassa- ja neuvontapalveluita, joissa on tähän saakka voinut asioida ilman ajanvarausta vuoronumerolla. Uudistuksella tavoitellaan henkilökohtaista ja sujuvaa palvelua jonottamatta.

Kassa- ja neuvontapalveluiden toiminnasta ajanvarauksella on saatu hyviä kokemuksia Kotkan konttorilta, jossa toimintatapa on ollut käytössä kesäkuun alusta lähtien.

– Vaikka kassapalveluiden käyttö on vähentynyt viimeisen vuoden aikana merkittävästi, haluamme jatkossakin huomioida muun muassa erityisryhmien tarpeet ja säilyttää kassapalvelut, kertoo pankinjohtaja Pekka Katainen.

– Ajanvarausnumeroon vastaavat päivittäispalveluiden asiantuntijamme, jotka kartoittavat samalla asiointitarpeen. Yllättävän moni asia hoituu nykyisin myös puhelimitse eikä käyntiä konttorilla välttämättä silloin tarvita lainkaan, jatkaa Katainen.

Käteisen käyttö on vähentynyt Suomessa peräti 34 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Koronavuosi vähensi käteisen käyttöä merkittävästi, kun kontakteja pyrittiin vähentämään, kaupoissa suosittiin korttimaksamista ja moni siirtyi tilaamaan ruokaa verkkokaupoista.

– Kortilla maksettaessa käytössä on aina tasaraha. Kortti- ja etenkin lähimaksut ovat myös huomattavasti käteistä turvallisempia vaihtoehtoja.

OP Länsi-Kymen toimitusjohtaja Saila Rosas kertoo, että heidän konttoreissaan ei ole ajanvarausta kassapalveluissa eikä palveluneuvonnan päivittäisasioinnissakaan eikä sellaista edes suunnitella. Kouvolassa konttorit ovat Korialla ja Elimäellä.

– Kassapalvelut ovat avoinna konttoreissamme aamupäivällä joka pankkipäivä ilman ajanvarausta. Palveluneuvonnan päivystyskin ilman ajanvarausta on avoinna joka päivä.

– Suosittelemme, että pitkiin asiantuntijaneuvotteluihin, kuten esimerkiksi laina- ja sijoitusneuvotteluihin varattaisiin aika, jotta asiakkaan asia voidaan hoitaa sujuvasti, ja että asiantuntijamme on vapaana juuri kyseisen asiakkaan asiaa hoitamaan. Aika, jolloin asiakas haluaa pankissa käydä, voidaan sopia joustavasti myös pankin aukioloaikojen ulkopuolelle.