0

Itärata-linjaus voitti ─ Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta

Liikenne ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan 30.9., että itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Lentorata-Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta.
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) aloitti itäisen suunnan ratayhteyden hankeyhtiövalmistelun 24.6. ja pyysi osapuolia ilmoittamaan elokuun loppuun mennessä alustavat edellytykset osallistua hankeyhtiön pääomittamiseen sekä reunaehdot pääomituksen tekemiselle. Nyt LVM on tiedottanut, että hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Itäradan Porvoo-Kouvola -linjauksen kanssa.
─ Tämä on todella hyvä uutinen Kouvolalle ja koko itäiselle Suomelle. Itärata hanke on todella keskeinen koko alueen kehitykselle lähivuosikymmeninä. Itäradan tuoma parempi saavutettavuus ja lyhyemmät matka-ajat antavat uutta nostetta elinkeinoelämälle, mahdollistavat paikasta riippumattoman työn ja hillitsevät liikenteen päästöjä, iloitsee kaupunginjohtaja Marita Toikka.
Itäisen suunnan hankeyhtiön toimialana ja tehtävänä on hankkeeseen liittyvä suunnittelu ja sen rahoittaminen rakentamisvalmiuteen asti samoin periaattein kuin Turun tunnin juna- ja Suomi-rata -hankeyhtiöissä. Valtion tulee omistaa itäisen suunnan hankeyhtiöstä perustamisvaiheessa vähintään 51 prosenttia ja muiden osakkaiden noin 49 prosenttia.
─ Edessä on vielä paljon työtä ja pitkä prosessi, mutta nyt otettiin todella tärkeä edistysaskel oikeaan suuntaan. Kouvola ja koko itäinen Suomi tarvitsevat Itäradan. On ollut myös todella hienoa nähdä, miten kouvolalaiset kansanedustajat Ville Kaunisto (kok.) ja Paula Werning (sd.) ja iso joukko muita kouvolalaisia päättäjiä ovat tehneet töitä tämän eteen, Toikka jatkaa.
─ Kyllä tässä on kyse koko itäisen Suomen edusta ja tämän hankkeen edistyminen on vahva näyttö uskomattomasto yhteistyöstä, mitä itäisen Suomen radanvarsikunnat ovat yhdessä tehneet, sanoo Paula Werning.
Hankeyhtiön perustamisen edellytyksenä on riittävän rahoituksen järjestyminen myös vähemmistöosakkailta. Itäisen suunnan raideyhteyden suunnittelukustannukset ovat alustavan arvion perusteella Porvoo-Kouvola -linjauksessa noin 70 miljoonaa euroa ja Porvoo-Kotka-Luumäki-linjauksessa noin 110 miljoonaa euroa. Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan, että saatujen vastausten perusteella kuntien rahoitusosuus täyttyi Porvoo-Kouvola -ratalinjauksen hankeyhtiön osalta.
LVM:n tiedotteen mukaan neuvotteluita jatketaan ainakin Helsingin, Porvoon, Kouvolan, Lappeenrannan, Kuopion, Mikkelin, Joensuun, Imatran, Pieksämäen, Varkauden, Kajaanin sekä Iisalmen kanssa. Neuvotteluihin ja hankeyhtiön perustamiseen voi osallistua myös muita tahoja, kuten muita itäisen Suomen radanvarsikuntia.
Valtion osallistuminen ja sen rahoitusosuus itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluihin käsitellään talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa syksyn 2020 aikana. Valtion rahoitusosuudesta hankeyhtiöön päättäisi eduskunta.

4 kommenttia aiheesta “Itärata-linjaus voitti ─ Itäisen suunnan hankeyhtiöneuvotteluja jatketaan Porvoo-Kouvola -linjauksen pohjalta

  • 1.10.2020 at 13:16
    Permalink

    Itse kannatan rantarataa. Rantarata toisi valtavasti liikennettä kohti Vaalimaata ja Venäjää. Helsingistä katsoen suurten satamien hyöty rantaradasta on kiistämätön. Samoin matkustajaliikenteen. Kun ei tuijota vain kotiseudun etua niin huomaa mikä valtava ero on näillä kahdelle radalla. Siksi rahoitus tarvitaan rantaradalle. Muuten rahat menee hukkaan.

  • 2.10.2020 at 15:36
    Permalink

    Totta turiset! Ei täällä enää trataa tarvita, kun Inkeroinenkin vähentää ja Anjala on tappolistalla. Puhumattakaan jo kadonneista Myllykoskesta ja Voikkaasta. Myös Kuusaalla tuotantoa vähennetään. Uusi rata on täällä tyhjän kuorman panttina! Rata ei tuo Keskilaakson alueelle työpaikkojakaan, sillä nykyisetkin tuunarit päätyy kaivurin puikkoihin Savon pohjoispuolelta ja rajan takaa. Enää ei ratatyöt työllistä niin kuin Kekkosen aikaan. Työkoneet, Volvotkin nykyään, rakennetaan Kiinassa ja Koreassa. Cayman saarille ne verorahat päätyy työllisyystöistä nykyään.

    • 9.10.2020 at 08:34
      Permalink

      Porvoo-Kouvola -väli tietenkin 40 miljoonaa halvempi kiun Kouvola-Luumäki -väli puuttuu kokonaan. Onhan siinä rata, mutta ei tulevaisuudessa vaadittavaa tasoa. Porvoo-Kotka-Luumäki sitä vastoin kattaa koko radan. Mutta ei huolta itäinen rantarata on saanut lisärahoituksen ja on paras vaihtoehto. Rantarata odottelee vielä EUlta rahaa, joten rahoitus ei kunnossa.

  • 4.10.2020 at 11:21
    Permalink

    Onneksi Kotka ei anna periksi vaan etsii lisärahoitusta itäiselle rantaradalle. Ei tuolla toisellakaan hankkeella näytä olevan rahoitusta, kun toivovat EUlta rahaa. Nyt täytyy ministerien ja kansanedustajien Kotkan ja Lahden suunnalta alkaa tositoimiin. En ymmärrä mitä lisäarvoa tuo Kouvolalle rata, jolla ei ole todellista käyttöä suurille satamille eikä itään vietävälle tavaralle. Eikä myöskään matkustajaliikenteelle Venäjälle ja Venäjältä. Kunhan päästään ohi tämän epidemian niin matkustajat pääsevät liikkeelle sankoin joukoin. Ihmisillä on valtavat määrät ostoksia odottamassa, rajan molemmin puoli. Helsinki-Pietari-Moskova saavutetaan parhaiten itäisen rantaradan kautta.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Aiotko ottaa koronarokotteen, kun se tulee mahdolliseksi?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...