0

Uusi liikennepaikka otetaan käyttöön Myllykoskella – Turvallisuus paranee

Pitkäkallion liikennepaikka Myllykoskella otetaan käyttöön. Uusi liikennepaikka mahdollistaa kaksisuuntaisen suojastetun liikenteen käynnistämisen Kouvola-Inkeroinen -rataosuudella. Liikennepaikka otetaan käyttöön 27.6.–28.6. välisenä yönä.
Suojastettu rataosatarkoittaa rataosaa, jonka liikennepaikkavälit on jaettu useampaan suojastusväliin.
Liikenteenohjausjärjestelmä valvoo suojastusvälien vapaanaoloa. Yhdellä suojastusvälillä voi olla vain yksi juna kerrallaan. Suojastus mahdollistaa useamman junan kulkemisen peräkkäin liikennepaikkojen välillä.
– Rataosuudelle on rakennettu väliaikainen asetinlaite, joka mahdollistaa muun muassa junankulunvalvonnan rataosalla molempiin liikennöintisuuntiin. Asetinlaite lisää rataosan kapasiteettia ja parantaa työmaan turvallisuutta, kertoo Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta.
Seuraavassa käyttöönottovaiheessa elokuussa otetaan käyttöön Pitkäkallion liikennepaikan vaihteet, jotka osaltaan lisäävät rataosan kapasiteettia ja mahdollistavat puolenvaihdon liikennepaikalla.

3 kommenttia aiheesta “Uusi liikennepaikka otetaan käyttöön Myllykoskella – Turvallisuus paranee

  • 26.6.2020 at 10:58
    Permalink

    Hyvä, että saadaan uusi liikennepaikka, mutta milloin vanhat paikat pannaan kuntoon. Jäin juuri rollaattorilla jumiin Myllykosken liikennevaloihin, kun kesken tien ylityksen syttyi punaiset molempiin suuntiin. Hirvitti, kun auto vilahti edestä ja takaa enkä uskaltanut liikkua. Milloin päästään eroon näistä varallisistaa valoista, jotka vangitsee kulkijan keskelleen?

    Reply
  • 26.6.2020 at 11:43
    Permalink

    Mummon kokemus osoitti, että kalliit tekniset ratkaisut eivät aina paranna turvallisuutta. Kun Myllykosken asemalta poistettiin aita, liikennöinti asemalle yksinkertaistui, helpottui ja onnettomuuksien vaara väheni, kun kukaan ei jäänyt aitaan jumiin, kuten aiemmin. Miten sitten nämä miljoonia maksavat uudet ratkaisut? Tarkoittaako uudet vaihteet, että tavarajunat ohittavat aseman ”väärältä puolen” käyttäen vapaata raidetta, kun toisella puolen ihmiset astuvat junaan. Tämä lisää tavaraliikenteen sujuvuutta, jollei satu onnettomuutta. Uusi miljoonaratkaisu saattaa kuitenkin hankaloittaa matkustajaliikennettä lisäämättä matkustajien turvallisuutta.

    Reply
  • 26.6.2020 at 13:00
    Permalink

    Jutussa on monia uusia termejä ja paikkoja, jotka eivät aukea edes vanhalle rautieläiselle. Mikä on liikennepaikka? Ennen puhuttiin asemasta. Sen ymmärtää kaikki. Pitäisikö nyt muuttaa myös kadunnimetkin tämän mukaisesti Itäliikennepaikantie ja Länsiliiennepaikantie? Myllykoskella on nyt jo hankala liikkua, kun kaikki tiet ovat Hasuntie se ja Hasuntie tämä. Ei riitä että tiet ovat Hasunkulmalla, vaan niitä on ripoteltu sinne tänne. Mutta mistä löytyy Myllykoskelaisen huippuhiihtäjän Viitalan tie? Nyt on tulossa uusi liikennepaikka, Pitkät kalliot. Ennen Anjalankoskea Keltakankaalla oli Juholanmäki, joka taitaa olla vanhemmille junan käyttäjille paljon tutumpi paikka.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Koronarajoitukset hellittävät. Kiinnostavat paikalliset kesätapahtumat?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...