0

Junaliikenteen aiheuttamaa tärinää hillitsevät nopeusrajoitukset voimaan maaliskuun lopussa Myllykoskella

Väylä on tehnyt päätökset raskaan junaliikenteen nopeusrajoituksista Lohjan, Vihdin, Porin, Ulvilan, Nakkilan, Muhoksen ja Kouvolan alueilla. Nopeusrajoitukset tulevat voimaan 29.3. Raskas junaliikenne on aiheuttanut radan lähellä olevissa asunnoissa tärinää.
Väylä lähetti alkuvuodesta lausuntokierrokselle suunnitelmansa raskaan junaliikenteen (yli 3000 t) nopeusrajoituksista.
Väylä esittää, että Myllykoskella nopeusrajoitusaluetta pidennetään 200 metrillä. Nopeusrajoitus 40 km/h on voimassa yhteensä 1,8 kilometrin matkalla. Rajoitus alkaa, kun junan veturi saapuu rajoitusalueelle ja päättyy, kun viimeinen vaunu poistuu rajoitusalueelta.

Lausunnoissa rajoituksiin suhtauduttiin pääosin positiivisesti. Osa kunnista toivoi pidempiä nopeusrajoitusalueita, mutta liikennöitsijät taas esittivät huolensa rajoituksista. Päätöksissä huomioitiin myös esille tuodut riskit junien mahdollisista mäkiin jäämisistä.
Nopeusrajoitukset ovat voimassa toistaiseksi.
– Nopeusrajoitusalueet määriteltiin huomioiden asukastiheys alle 300 metrin etäisyydellä radasta, maapohja sekä radan liikennöitävyys. Käytännössä alueet ovat kuitenkin noin 500 metriä pidempiä molemmissa päissä, koska vauhtia voi kasvattaa vasta viimeisen vaunun poistuttua rajoitusalueelta, kertoo rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin.
Väylä jatkaa alueilla tehtäviä tärinämittauksia.
– Koeajoissa saatujen tulosten perusteella nopeuden pudottaminen 50km/h vähentää tärinää merkittävästi, mutta haluamme saada myös seurantatietoa nopeusrajoituksen vaikutuksista ja jatkamme teknisten ratkaisujen kehittämistä, Nummelin sanoo.

2 kommenttia aiheesta “Junaliikenteen aiheuttamaa tärinää hillitsevät nopeusrajoitukset voimaan maaliskuun lopussa Myllykoskella

  • 14.2.2020 at 09:29
    Permalink

    Ei hätää – kun itärata valmistuu lakkaa tärinät! Ei autiokaupunki edes museorataa tarvitse. Myllykoski lopetti raiteiden käytön jo 20 vuotta sitten. Kumipyöriäkään ei tehtaalla ole liikkunut 10 vuoteen. Kouvolakin on tyhjennetty liikkeistä ja Veturit viety Kuusankoskelle. Hiljaa virtaa kohta vain Kymi!

    Reply
  • 15.2.2020 at 05:58
    Permalink

    Ehdottomasti olemme samalla kannalla kuin edellinen kirjoittaja. Eteläinen rantarata ratkaisee Kouvolan monta ongelmaa, eikä vähäisimpänä kotiemme tuhoutumista, mutta estää myös vuotavien tankkivaunujen ja ongelmajätteiden pääsyn kotipihoihimme ja arvokkaaseen jokiympäristöön.

    Nykyisestä radasta on miljardivahingot ei vain meille, mutta myös jälkeläisillemme ja koko Kymin laaksolle. Mielellämme lahjoitamme tämän miljardin alajuoksulle, jossa on tehty arvokas ympäristöä suojeleva suunnitelma ja löydetty ratkaisu näihin ongelmiin. Katso selvitys:
    https://www.kotka.fi/wp-content/uploads/2020/02/Itäinen_rantarata_raportti_2020.pdf

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Maa on paljas, eikä maisema näytä helmikuulta. Kaipaatko lunta?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...