0

Kymsoten eAsiointi tutuksi teemaviikolla – Terveysasemilla ja terveys- ja hyvinvointipisteissä opastetaan käytännönläheisesti sähköiseen asiointiin

Kymsoten eAsiointia eli sotepalveluiden sähköistä asiointia esitellään asiakkaille teemaviikolla 10.–14.2. Opastusta on tarjolla terveysasemilla sekä terveys- ja hyvinvointipisteissä. Asiakas saa käytännön tason opastusta, kun hänellä on oma laite kuten tabletti, älypuhelin tai tietokone mukanaan. Teemaviikko on suunnattu kaikille Kymsoten palveluiden käyttäjille. Sähköisen asioinnin palvelut löytyvät Kymsoten verkkosivuilta.
Kymsoten sähköisen asioinnin teemaviikko näkyy terveysasemilla ja terveys- ja hyvinvointipisteissä. Asiakkaita opastetaan sähköisen asioinnin käyttöön.
– Teemaviikko on suunnattu kaikille Kymsoten palveluiden käyttäjille, jotta tulisi tutuksi mitä kaikkea meillä voi tällä hetkellä hoitaa sähköisesti, kertoo kehittämiskoordinaattori Heidi Mäkinen Kymsotesta.
– Terveystoimipisteissä opastus tapahtuu asiakkaan omilla laitteilla ja tunnistautumisvälineillä. Näin voimme neuvoa parhaiten kuinka asiointi onnistuu. Paikan päälle voi tulla myös keskustelemaan sähköisistä palveluista ja saada ohjausta yleisellä tasolla.
Asiakkaalle sähköiset palvelut mahdollistavat sen, että jokainen voi asioida itselle sopivana ajankohtana ja jonottamatta. Kymsoten eAsiointi on ajasta ja paikasta riippumaton, tietoturvallinen ja kiireettömien asioiden hoitoon sopiva asiointikanava. 

Kymsoten sähköinen asiointi löytyy verkkosivuilta www.kymsote.fi > Asioi Kymsotessa > Sähköinen asiointi.
Verkkosivuilta löytyy palveluita, jotka edellyttävät ns. vahvaa tunnistautumista. Tarjolla olevia palveluita on muun muassa ajanvaraus: Asiakas voi varata, siirtää ja perua aikoja sekä tarkistaa kaikki voimassa olevat ajanvaraukset. Kaikki ajat eivät ole vielä vapaasti varattavissa eli asiakas ei voi varata suoraan itselleen esimerkiksi lääkärin ja suun terveydenhuollon aikoja. Sähköisten lomakkeiden ja viestien kautta voi ottaa kiireettömissä asioissa yhteyttä esimerkiksi terveysasemaan tai omaan hoitopaikkaan erikoissairaanhoidon poliklinikalle. Verkkosivuilla voi myös muun muassa antaa palautetta ja asioida Omakanta-palvelussa, josta löytyvät verikoetulokset, reseptien uusinnat ja yhteenvedot käynneistä. Kaikki nämä hoituvat niin, ettei asiakkaan tarvitse soittaa asiasta mihinkään. Sähköisiä sotepalveluita tulee koko ajan lisää.
Miten opastaisit henkilöä, joka tutustuu ensimmäistä kertaa Kymsoten eAsiointiin?
– Hyvä tapa aloittaa on esimerkiksi se, että kirjautuu palveluun, hyväksyy asiointisopimukset ja täydentää yhteystiedot. Tämän jälkeen tiedot ovat valmiina, kun palvelua tarvitsee, vinkkaa Kymsoten sähköisen asioinnin kehittämispäällikkö Carita Vanhala.
Kymsoten asiakkaista noin 24,5 prosenttia on tehnyt sähköisen asioinnin sopimuksen (vuoden 2019 loppuun mennessä). Määrä on tuplaantunut vuoden 2019 aikana ja kasvaa yhä noin 1000–1500 asukkaalla kuukaudessa.
– Kehitämme Kymsotessa koko ajan sähköisiä palveluita, joilla voimme monin tavoin tukea ja sujuvoittaa asiakkaan hoito- ja asiakaspolkuja. Olemme mukana ottamassa käyttöön muun muassa uusia kansallisia digitaalisia ratkaisuja. Tällaisia on esimerkiksi keväällä alkava Omaolo-palvelu, johon kuuluu sähköisiä oirekyselyjä, Carita Vanhala kertoo.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Maa on paljas, eikä maisema näytä helmikuulta. Kaipaatko lunta?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...