0

Ravin suku on tunnettu takseistaan – Lauri aloitti jo Säkkijärvellä ennen siirtymistään Inkeroisiin

Nimi Ravi ja taksi ovat tuttu yhdistelmä monille Inkeroisten seudulla ja kauempanakin.
– Isäni, äitini, veljeni sekä siskoni poika ovat itseni ohella ajaneet taksia, kertoo Simo Ravi, 72.
Kaikki alkoi nykyisin Venäjällä sijaitsevalla Säkkijärvellä 1920-luvun lopulla.
– Lauri-isäni aloitti siellä taksi- ja kuorma-autoliikenteen. Sotavuosina perheemme joutui evakkoon, palasi takaisin ja joutui jälleen evakkoon. Minä synnyin Merikarvialla vuonna 1946. Inkeroisiin muutimme vuonna 1949, muistelee Simo Ravi.
Lauri Ravi jatkoi taksiliikennettä Inkeroisissa 1950-luvulla, ja pian perheen Hilja-äitikin oli jo ratin takana alkaessaan ajaa toista taksiautoa.
– Innostuin taksiautoista valtavasti. Jo seitsemänvuotiaasta asti ajoin äitini auton ulos tallista valmiiksi sekä pesin ja huolsin sitä. Koulu ei oikein kiinnostanut minua ja odotin vain hetkeä, jolloin saan ammattiajokortin. Lupa heltisi minulle 18-vuotiaana erivapaudella, sillä ammattiajokortin saadakseen olisi pitänyt periaatteessa olla 21-vuotias.
– Kouvolassa oli autokoulun johtajana Lennart Kippo, joka auttoi asiassa. Menimme äitini kanssa junalla Helsinkiin liikenneministeriöön tekemään erivapausanomuksen, joka hyväksyttiin muutaman kuukauden kuluttua käsittelyn jälkeen.
Simo Ravi ajoi taksia tasan puolivuosisataa 1964–2014.
– Jo ennen minua taksihommissa oli myös Matti-veljeni. Suvun perintöä on jatkamassa siskoni poika Pekka Turkia, toteaa Ravi tyytyväisenä.
– Tykkäsin ajamisesta ja palvelin mielelläni ihmisiä. Taksikuski näkee työssään koko elämänkirjon päiväkotilaisista vanhuksiin asti.
Ravi olisi saattanut jatkaa vielä vuoden 2014 jälkeenkin, mutta taksisäännöksiin tehdyt muutokset eivät tuntuneet mukavilta.
– Uudistukset ensin vanhusten kyyditsemisessä ja sitten Kela-kyydeissä muuttivat koko alaa, koska taksia ei saanut enää tilata autoilijalta suoraan. Tämä oli hankala paikka monelle vanhukselle, jotka olivat tottuneet saamaan kyydin tutulta ja luotettavalta kuljettajalta. Useilta heistä häipyi tärkeä ihmissuhde, kuvailee Ravi.
Autot ovat olleet Raville aina elämäntapa – edelleenkin, sillä hän harrastaa museoautoja ja toimii Kymen Automobiilikerhon hallimestarina Inkeroisissa. Mies laskee ajaneensa autolla kaikkiaan noin neljä miljoonaa kilometriä.
– Ajoin työurani ajan 21 eri taksiautoa, joilla kertyi ajoa lähes neljämiljoonaa kilometriä. Ensimmäiset 30 vuotta olin uskollinen Mersulle, mutta sitten tulivat merkit Opel, Volvo, BMW, Volkkari ja Ford. Mersu oli kyllä entisaikaan paras autoista, mutta sitten sen hinta alkoi nousta hieman liian nopeasti, eikä laatukaan ollut enää entisenlainen.
Ravi ajaa edelleen paljon ja käy usein muun muassa Lapissa.
– Minulla on viisi vanhaa Mersua, joista kaksi on museoautoa. Lisäksi omistan Datsun-merkkisen museoauton. Ensimmäinen auto, jolla ajoin taksia oli Mercedes-Benz 190D, vuosimalli 1964. Harmi, ettei sitä tullut säästettyä. No, on minulla hallissa aivan samanlainen auto, jonka vuosimalli on tosin 1962.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kouvolan kaupungilla on isot säästöpaineet. Kumpi olisi parempi tapa säästää?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...