0

Anjalassa päällystetty tietä uuden teknologian avulla – Kyse on Suomen ensimmäisestä kuntakohteesta, jossa käytetään hyväksi mallipohjaista jyrsintä- ja tasaussuunnittelua

Anjalassa on tehty viime päivinä historiaa, kun Elimäentietä on päällystetty Kymijoen sillan ja Anjalan kirkon välisellä 1,5 kilometrin osuudella.
– Kyse on Suomen ensimmäisestä kuntakohteesta, jossa käytetään hyväksi mallipohjaista jyrsintä- ja tasaussuunnittelua. Valtion teillä työmetodin pilottikohde oli valtatien 6 päällystys Parikkalssa vuonna 2012, kertoi Kouvolan kaupungin tiemestari Pekka Ahomies.
Elimäentien hanketta olivat tänään esittelemässä Ahomiehen ohella kaupungin puolesta rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg ja mittaustyönjohtaja Tuomo Malaska. Urakoitsijana toimivan NCC Industry Oy:n edustajana paikalla oli tietomallintamisen ja koneohjauksen asiantuntija Manu Marttinen.
– Tietomallintamiseen perustuvan tekniikan avulla pystytään parantamaan tien elinkaarikustannuksia, turvallisuutta, liikennöitävyyttä ja talvikunnossapitoa, luetteli Marttinen.
– Keskeisinä etuina työssä ovat tasausmassan minimointi ja jyrsinnän tehokas hyödyntäminen. Kun kaltevuus on kunnossa, tie on parempi sekä kesän sateilla että talven liukkaudessa, jatkoi Ahomies.
Kouvolan kaupungin yhteistyökumppanina toimii Finnmap Infra Oy, joka suunnitteli tien tasauksen.
– Suunnitelman valmistuttua NCC Industry tuli mukaan kuvioihin. Me hyödynnämme koneohjausta, jonka avulla pääsemme tekemään työn todella tarkasti suunnitelmien mukaan. Mallintamisen avulla kaikki on ohjelmoitu. Työmies ei enää ohjaa konetta, vaan ajaa suoraan ja varmistaa automatiikan toimimisen, selvitti Marttinen.
Päällystystyö päästiin tekemään nopeasti.
– Viime viikolla tehtiin kolme työvuoroa tasausjyrsintää käyttäen 3D-koneohjausta ja eilen yksi työvuoro tasausmassan 3D-levittämiseen. Tieosuus saadaan valmiiksi tänään, kertoi Marttien tänään puolen päivän jälkeen.
Kohteen kustannusarvio on 120000 euroa, joka summa sisältää tien profiilin korjaamisen.
– Lopullisia laskelmia ei ole vielä tehty, mutta pidän mahdollisena, että kohteessa päästään hieman alle perinteisen päällystysmenetelmän mukaisista kustannuksista. Joissakin kohteissa uusi menetelmä voi tuoda merkittäviäkin kustannussäästöjä, korosti Ahomies.
Kouvolassa pohditaan työmenetelmän käyttöä myöhemminkin.
– Mietimme kokemusten perusteella jatkoa. Menetelmä on varmasti hyvä etenkin ongelmakohteissa, arvioi Antti Nyberg.
Pekka Ahomies sai idean kokeilla uutta menetelmää, kun hän oli vuonna 2012 Infra ry:n Asfalttialan palautepäivillä kuuntelemassa selvitystä Suomen ensimmäisestä tällä metodilla Parikkalassa tehdystä kohteesta.
– Manu Marttisen selvitys oli mielenkiintoinen ja aprikoin, että voisikohan tätä tehdä myös kuntakohteessa Kouvolassa. Otin yhteyttä Marttiseen ja nyt ollaan tässä. Eikä uuden idean toteutumiseen mennyt seitsemääkään vuotta, naurahti Ahomies tyytyväisenä.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kouvolan kaupungilla on isot säästöpaineet. Kumpi olisi parempi tapa säästää?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...