0

Kouluja lakkautettaessa taattava turvallinen koulutie – Tehtaanmäen koulun vanhemmat haastavat kävelylenkille

Tehtaanmäen koulun lakkautusuhka herättää oppilaiden vanhemmissa huolta koulutien turvallisuudesta. Alakoululaisten koulureitti kohti Inkeroisten yhteiskoulua kulkisi useamman vilkkaan ja vaarallisen risteyksen kautta, joka huolettaa etenkin ykkös- ja kakkosluokan oppilaiden vanhempia.
Jaakko Toikka ja Juha Hassel korostavat koulutien turvallisuutta, jos lapset joutuvat vaihtamaan koulua. Tällä hetkellä vaaranpaikkoja on ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille liian paljon.
– Haastankin kasvatus- ja opetusjohtaja Veikko Niemen ja kasvatus- ja opetuslautakunnan jäsenet kävelemään molemmat reitit, että päätöksiä tehtäessä tiedetään koulutien vaaranpaikat, sanoo Hassel.
– Tehtaanmäki pitää säilyttää, mutta jos koulu suljetaan, ensimmäisen ja toisen luokan oppilaille pitää järjestää Tehtaanmäen koululta kuljetus yhteiskoululle. Yleisiin bussivuoroihin lapsia ei voi laittaa, lisää Toikka.
Miehet eivät anna kaupungin lyhytjänteiselle toiminnalle kiitosta.
– Marraskuussa koulujen kerrottiin jatkavan vuosia ja kesäkuussa sitten enää vain yhden lukukauden. Kaupungin säästötarpeen ymmärrämme, mutta säästöjä ei synny rahan siirtämisestä taskusta toiseen.
– Kaupungin toimissa pitäisi nähdä kokonaisuus. Kylät ovat jo hiljentyneet ja palvelut taajamissakin vähentyneet. Kuka tänne muuttaa, jos peruspalveluista karsitaan. Koulu on monella alueella myös toimintakeskus.
Toikka osallistui tiistaina pidettyyn Inkeroisten yhteiskoulun vanhempainiltaan.
– Ymmärsin puheista, että Tehtaanmäen oppilaat sijoitettaisiin yhteiskoulun tiloihin ja luokkakoot olisivat suuret. Vanha Mämmälän koulu on siis jäämässä pois koulukäytöstä, kun Anjalan koulu valmistuu.

Toikan ja Hasselin mielestä on järjen vastaista sulkea kouluja, jotka ovat terveitä ja suuremmat peruskorjaukset edessä vasta 10–15 vuoden päästä.
– Tehtaanmäen koulun sulkemisesta tulevat säästöt epäilyttävät suuresti. Opettajia tarvitaan yhteiskoulussakin ja kiinteistöllekään ei ole vielä vuokraajaa. Kaupunki maksaa mittavat käyttökustannukset tyhjilläänkin.
Jaakko Toikan nuorempi lapsi on esikoulussa Tehtaanmäellä. Juha Hasselin tytär on toisella luokalla ja poika aloittaa esikoulun kolmen vuoden päästä.
– Oppilaita on lähes 70. Eskarilaisiakin on 14, joten ihan pienestä ryhmästä ei ole kysymys.

Tehtaanmäen koulualue on supistunut pikku hiljaa. Oppilaat tulevat Veikkolasta, Teininkalliolta ja Keltakankaan rajalta Karhunkankaan omakotitaloalueelta.
– Koulukuljetuksissa on vain yksi oppilas. Jos koulu muuttuu, koulukuljetusten osuus ei merkittävästi kasva, mutta suurimman osan oppilaista koulumatka pitenee 2–3 kilometrin välille. Ykkös- ja kakkosluokkalaiset kävelevät koulumatkan, joten yhteiskoululle matkaan kuluu aikaa ainakin tunti suuntaansa, arvioi Juha Hassel.
Hasselin lasten koulumatka Inkeroisiin olisi 2,8 tai 2,9 kilometriä ja Toikan lapsen 2,3 tai 2,6 kilometriä kahden mahdollisen reitin mukaan.
– Kun koulumatkoihin menee tunti aikaa, niin mitenkähän lapset jaksavat keskittyä koulussa, puhumattakaan tehdä koulun jälkeen läksyt ja lähteä vielä harrastamaan, kysyy Jaakko Toikka.
Toikkaa huolestuttaa liikenne, joka on vilkkaimmillaan aamulla ja iltapäivällä, kun lapset ovat koulutiellä. Hän tietää raskaan ajoneuvon kuljettajana mistä puhuu.
– Tehtaanmäen silta on todella kapea. Jos kaksi rekkaa tulee vastakkain, jalkakäytävä tuntuu suorastaan turvattomalle. Talvella tie on vieläkin kapeampi. Sillan molemmin puolin ei ole myöskään suojatietä. Lisäksi sillalle on huono näkyvyys molemmista suunnista.
Autoja kääntyy jonkin verran tehtaalle päin mäessä. Valtatiellä suurin riski on kuitenkin puomeilla toimiva tasoristeys. Junat yleensä peruuttavat tehtaalle. Seuraava vaaranpaikka on Inkeroisten Kartonkitehtaan risteys.
– Elimäeltä tuleva raskas liikenne ajaa tehtaalle Inkeroisten keskustan kautta ja muutenkin liikennemäärä on vilkas päiväaikaan.
Hassel ja Toikka muistuttavat, että vaikka lapsia kuinka ohjeistaisi, ei voi olla varma, että pienimmät koululaiset muistavat neuvot ja osaavat ne suhteuttaa tilanteeseen.
Tehtaanmäen koulun oppilaiden toinen pääreitti Inkeroisten yhteiskoululle kulkisi Inkeroisten vaarallisimman eli Teboilin ja Lidlin risteyksen kautta.
– Risteyksessä on 50 kilometrin rajoitus, mutta suoraan ajavat saattavat ajaa kovempaakin. Autoilijatkaan eivät tiedä miten risteyksessä ajetaan. Kiertoliittymä olisi turvallisin ratkaisu.
Jaakko Toikka ja Juha Hassel korostavat, että jos lapset siirretään Inkeroisten yhteiskouluun, koulutie pitää tehdä turvalliseksi.
– Koulutie on katsottava pienen koululaisen näkökulmasta.

Viikon kysymys

Kouvolan kaupungilla on isot säästöpaineet. Kumpi olisi parempi tapa säästää?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...