0

Puoli Suomea liikkeellä – Itärataa tarvitaan

Itäisen Suomen viisi maakuntaa ja 10 kaupunkia ovat järjestäytyneet edistääkseen Itäradan toteutumista. Itä-Suomen maakuntien taloudellinen kehittyminen ja niiden resurssien hyödyntäminen edellyttää, että liikenneyhteydet parannetaan vastaavalle tasolle kuin Länsi-Suomessa.
Ratahanke on hyvin tärkeä itäisen Suomen elinkeinoelämälle ja sitä tukevat kaikki alueen kauppakamarit ja yrittäjäjärjestöt. Itäradan vaikutusalueella Porvoosta Pohjois-Karjalaan ja Kouvolasta Kajaaniin asuu lähes miljoona ihmistä.
Itäradan uuden raideyhteyden kustannusarvio on 1,7 miljardia euroa. Alueen kaupungit ovat valmiita perustamaan sekä rahoittamaan hankeyhtiötä, josta käydään parhaillaan neuvotteluja valtionhallinnon kanssa. Täysimääräisten hyötyjen saavuttamiseksi myös Karjalan radan sekä Kotka-Kouvola-Kajaani -radan sekä kansainvälisen liikenteen Luumäki-Vainikkala -yhteyden investoinnit ovat välttämättömät – niitä edellyttävät jo Itä-Suomeen suunnitteilla olevat laajat teollisuusinvestoinnit.
Itärata tuo vetovoimaa ja elinvoimaa itäiseen Suomeen. Se lyhentää matka-aikaa: lentoasemalle pääsee Kouvolasta 45 minuutissa, Kuopiosta ja Joensuusta alle 3 tunnissa.
Mikä Itärata?
Itärata kattaa lentorataan liittyvän suoran raideyhteyden Helsinki-Vantaan lentoasemalta Porvoon kautta Kouvolaan, Savon ja Karjalan radat sekä Kaakkois-Suomen kansainvälisen raideliikenneyhteydet Venäjälle ja Aasiaan. Itärata yhdistää lähes puoli Suomea tuoden nopeat liikenneyhteydet Savon ja Karjalan ratojen varressa oleville maakunnille ja kaupungeille sekä nopean kansainvälisen raideyhteyden Venäjälle.
Nopeammat yhteydet itäisen Suomen, Helsingin ja Pietarin välillä tuovat nostetta elinkeinoelämälle ja matkailuille, ympäristöystävällisesti.
Nopealla junakalustolla (300 km/h) Itärata mahdollistaisi kolmen tunnin junat Kuopiosta, Joensuusta ja Pietarista Helsinkiin. Lappeenrannasta Helsinkiin pääsisi reilussa puolessatoista tunnissa.
Itärata-hankkeen puolesta,
Marita Toikka
Kouvolan kaupunginjohtaja

2 kommenttia aiheesta “Puoli Suomea liikkeellä – Itärataa tarvitaan

  • 17.6.2019 at 16:57
    Permalink

    Hamina ja Kotka jäävät siis täysin ulkopuolelle tuota suunnitelmaa. Haminasta pitäisi olla vielä rata Vaalimaalle ja siitä Pietariin. Itäranta tuo vain Kouvolalle ratapätkän, muut eivät hyödy siitä mitään. Kouvolassa taas ei ole tarvetta radalle, kun ei mikään yritys tarvitse sitä.

    • 23.6.2019 at 13:55
      Permalink

      Juuri näin. Rata täytyisi kulkea rantaratana eli Hamina, Kotka…. Auttaisi myös teollisuutta sekä satamien liikennettä.

Comments are closed.

Viikon kysymys

Onko suurpetokannat sopivan suuruisia?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä