0

Avoimet ovet lauantaina Huovilantiellä – Jarmo Toikka toiminut yrittäjänä 39 vuotta

– Valtatien 15 kunnostus on Kymenlaakson merkittävin rakennushanke lähivuosina. Suunnitelmat ovat sen verran pitkällä, että toivon rakentamisen toteutukseen mahdollisimman pikaisesti, sanoo Jarmo Toikka ja katselee työhuoneestaan valtatien 15 suuntaan.
Toikan mukaan liikenne satamaan on vilkastunut, mutta ennen kaikkea työmatkaliikenne on kasvanut merkittävästi. Myös sairaankuljetusajoneuvojen määrät tiellä ovat lisääntyneet.
– Tiellä liikkuu kolme–neljä kertaa enemmän autoja kuin Vaalimaan moottoritiellä. Sitä tehtäessä laskelmat menivät todella pieleen.

Jarmo Toikka on toiminut 39 vuotta yrittäjänä. Hän aloitti yritystoiminnan rakennusurakoinnilla vuonna 1980. 80-luvun puolivälissä toiminimi muutettiin kommandiittiyhtiöksi. Huovilantiellä murskaustoiminta alkoi 1997.
Huhtikuun lopulla 60-vuotispäiviään viettänyt yrittäjä tuumii, että rakentaminen keskittyy tällä hetkellä kasvukeskuksiin.
– Kouvolassa rakennetaan pientaloja noin 10 prosenttia huippuvuosista eikä julkista rakentamista ole käytännössä ollenkaan. Huolestuttavaa on, että kasvukeskuksissakin puhutaan, että rakentaminen on hiipumassa. Tällä hetkellä murskauskalustolla on töitä eteläisessä Suomessa. Kiinnostus ympäristörakentamiseen kasvaa myös pikku hiljaa.

Toikka tuumii, että alalla kilpailu on kovaa. Yksityisen paikallisen yrityksen pärjääminen vaatii erikoistumista ja raha tulee pienistä puroista.
– Keskeinen sijaintimme mahdollistaa myös pienasiakkaiden palvelemisen. Lauantaina pidämme avoimet ovet, kun pihasesonki on alkamassa. Tämän kevään erikoistarjouksena on edullinen poistoerä betonituotteita.
– Asiakas haluaa nähdä paikan päällä tuotteet, vaikka meillä verkkokauppakin on ollut toiminnassa tämän vuoden. Verkkokaupan merkitys kasvaa, mutta ei samassa mittakaavassa kuin esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.
Viime vuonna tapahtumaa ei pidetty, kun toimistorakennus valmistui ja alueella tehtiin pihatöitä.
Uusia tuotteita kehitetään myös jatkuvasti.
– Uutuutena ovat pestyt kalliosepelit ja singelit, joita ei ollut aikaisemmin Kymenlaaksossa, vaan ne on jouduttu tuomaan kauempaa.
– Tiehoitokuntien käyttöön on kehitetty ratkaisuja sorateiden pintaukseen. Niihin kannattaa tutustua.

Viikon kysymys

Kannatatko kasvomaskin käyttöä?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...