0

Väylärahoitusmallit mahdollistavat budjettirahoituksen kohdentamisen alempiasteiselle tiestölle

Suomi on ja tulee aina olemaan pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maa. Oman auton käyttäminen on monille jatkossakin välttämätöntä, sillä julkista liikennettä ei kaikkialla ole käytettävissä. Keskusta haluaa tehdä päätöksiä reilulla ja oikeudenmukaisella tavalla. Ilmasto ei pelastu sillä, että autoilusta tehtäisiinaina vain kalliimpaa.

– Liikenteen polttoaineverotusta ei saa korottaa. Haluamme kuitenkin entistä enemmän uusiutuvaa tankkiin. Päästöjen vähentämistä tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. On tärkeää, että jokainen pystyy tankilla käydessään tekemään ilmastotekoja, ajaapa hän sitten vanhalla tai tuliterällä autolla, todetaan Keskustan tuoreessa liikennepoliittisessa linjauksessa.

– Tarvitaan pitkäjänteistä ja kestävää politiikkaa, joka edesauttaa ilmastoystävällisen liikenteen ratkaisuja. Esimerkiksi biokaasuautojen tankkausasemille ja sähköautojen latausasemille voitaisiin myöntää investointitukea, jatkaa puolueen koko linjaustyötä johtanut varapuheenjohtaja Katri Kulmuni.

Keskustan linjauksessa otetaan kantaa myös autoverotukseen. Se pitää Keskustan mukaan tulevallakin vaalikaudella toteuttaaniin, että veronalennukset kohdistuvat vähäpäästöisiin autoihin.

Autoveron poistoa Keskusta ei kannata sillä se halpuuttaisi erityisesti kaikista suuripäästöisimpien autojen hintaa, ei juurikaan pienipäästöisten.

– Autoveron poisto olisi selkeä tulonsiirto hyvätuloisimmille ja varakkaimmille. Sitä Keskusta ei voi tukea, Kulmuni päättää.

Päättyneellä hallituskaudella on tehty laajoja parannuksia maamme tieverkostoon.

– Keskusta haluaa kehittää toimivia liikenneyhteyksiä tulevaisuudessakin niin, että kaupan, tavaroiden ja ihmisten sujuva liikkuminen koko maassa varmistetaan. Uusien väylärahoitusmallien käyttöön ottaminen antaa mahdollisuuden kohdentaa valtion budjettirahoitusta aiempaa enemmän alemman asteiselle tiestölle, jonne markkinaehtoista rahoitusta ei saada, sanoo liikennelinjaustyöryhmää vetänyt kansanedustaja Markku Pakkanen.

Koko Keskustan liikennepolittiinen linjaus täällä: www.keskusta.fi/liikennelinjaus

Viikon kysymys

Oletko leudon talven kannattaja?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...