OP Länsi-Kymen tuloskunto on vahva ja vakaalla pohjalla – Viiden konttorin palvelumalli saa kiitosta

Viiden konttorin voimin toimiva läntisen Kymenlaakson ja itäisen Uudenmaan alueella toimiva OP Länsi-Kymi jatkoi vahvaa kasvuaan vuonna 2018.
– Vuosi 2018 muodostui tulokseltaan selvästi odotettua paremmaksi, kertoo toimitusjohtaja Saila Rosas tyytyväisenä.
Pankin kokonaisliikevoitoksi muodostui 2,4 miljoonaa euroa. Kasvua edellisen vuoteen oli ilahduttavat 11,5 prosenttia.
– Tulos oli hyvä, vaikka viime vuonna ei enää ollut liikevoittoa parantavia osinkotuottoja tai OP Ryhmän sisäisistä kaupoista saatuja myyntivoittoja, kuten aikaisempina vuosina.
– Haasteellisista ajoista huolimatta pankin toimintavuoden 2018 tulokseen voidaan olla hyvin tyytyväisiä, tiivistää toimitusjohtaja Saila Rosas pankin tilikauden 2018 tulosta.
Toimitusjohtaja Saila Rosas kiittää myös henkilökuntaa.
– Vuoden 2018 hyvä tulos ei tullut itsestään, vaan on vaatinut valtavan määrän ansiokasta työtä, mitä työlleen omistautuneet toimi– ja hallintohenkilömme ovat tehneet. Suuri kiitos kuuluu myös asiakkaillemme, joita olemme saaneet palvella. Asiakkaistamme yli 45 prosenttia asuu toimialueemme ulkopuolella, mikä kertoo asiakkaidemme luottamuksesta ja arvostuksesta pankkimme palveluita kohtaan.

Liiketoiminnan hyvä kasvu ja palkkiotuottojen osittainen tulouttaminen korkokatteeseen kasvatti pankin korkokatetta edellisvuodesta peräti 24,5 prosenttia. Pankin tuloksen saavuttaminen vaati myös hyvää kulujen hallintaa ja palkkiotuottojen kasvua.
– Elämme pankkisektorilla varsin haasteellisia aikoja, sillä matala korkotaso on kurittanut pankkeja jo pitkään. Vuoden 2018 aikana lyhyet markkinakorot pysyivät negatiivisina. OP Ryhmän ekonomistien ennusteiden mukaan lyhyiden korkojen osalta korkomarkkinoilla ei ole odotettavissa merkittäviä muutoksia vuoden 2019 aikana, vaan matala korkotaso jatkunee ainakin kesään asti.
Pitkät markkinakorot ovat sen sijaan olleet noususuuntaisia jo vuoden 2018 aikana.
– Asiakkaat ovatkin jo etupainotteisesti varautuneet korkojen nousuun. Tänä päivänä merkittävä osa niin yritys- kuin henkilöasiakkaiden luotoista suojataan koron nousun ja yllättävien elämäntilanteiden varalta.
Lainakasvu jatkui edelleen hyvänä kaikilla sektoreilla viime vuoden aikana. Varsinkin yritysrahoituksessa kasvu oli selkeästi edellisvuotta voimakkaampaa.
– Olemme saaneet kiitosta palvelumallistamme erityisesti yritysasiakkailtamme. Olemme satsanneet yritysasiakkaiden palveluun: sama yhteyshenkilö hoitaa henkilökohtaisesti niin yrityksen kuin yrittäjänkin pankkiasiat.
– Hyvän kasvun siivittämänä pankin rahoitustoiminta kokonaisuudessaan kasvoi viime vuonna 11,9 prosenttia. Uusia luottoja myönnettiin vuoden aikana 68,3 miljoonaa euroa, mikä oli 14,4 miljoonaa euroa edellisvuotta enemmän. Pankin rahoituskannan määrä oli vuoden lopussa 255,1 miljoonaa euroa.

Pankin talletuskanta oli vuoden lopussa 238,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 2,3 prosenttia. Myös tase kasvoi 7,8 prosenttia ollen vuoden vaihteessa 337,0 miljoonaa euroa.
Bonuksia omistajajäsenille pankki maksoi viime vuodelta 992 000 euroa, jossa oli kasvua 4,5 prosenttia.
Luottotappioiden määrä säilyi hyvin alhaisella tasolla.
Pankin riskiasema on pysynyt vuoden 2018 aikana hyvin vakaana. Pankin vakavaraisuus parani. Ydinpääoman CET1 vakavaraisuussuhde oli vuoden vaihteessa 45,94 prosenttia.
– Pankki lähtee alkaneeseen vuoteen erittäin hyvässä kunnossa. Pankin tase on hyvä, ja toimintamme on tehokasta ja hyvin sopeutettu vallitseviin olosuhteisiin, toteaa Rosas tyytyväisenä.
– Osuustoiminnallisen pankin tehtävänä on olla pitämässä paikkakuntaa elävänä. Paikallisuus ja yhteisöllisyys ovat palvelun kulmakiviä ja osa pankin ydintehtävää on olla asiakkaan taloudellinen kumppani.
Rosas näkee, että palvelu on nykypäivänä arjen ylellisyyttä.
– On hyvä muistaa, että paikalliset yritykset, joihin pankkikin kuuluu, tuovat hyvinvointia ja elinvoimaa omalle kotipaikkakunnalle. On hyvin tärkeää, että paikalliset asukkaat käyttävät paikkakunnan palveluja, pankkipalvelut mukaan lukien. Näin toimien toimialueemme säilyy elinvoimaisena, kasvavana ja kehittyvänä.
Paikalliset yritykset ovat valmiita palvelemaan joustavasti.
– Myös meillä pankissa sovitetaan neuvotteluja aamuun ja iltaan, jos ne asiakkaille sopivat paremmin. Räätälöimme tarvittaessa myös yritysasiakkaillemme palveluja helpottamaan yrittäjän hektistä arkea.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Viikon kysymys

Kiinnostavatko hiihdon MM-kilpailut?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...