0

Rahalla saa ja sähköautolla pääsee

Liikenneministeriöstä tuli vuonna 2018 aloite sähköpyörien hankintatuesta. Aloite torpattiin melkein saman tien ja sen jälkeen siitä ei ole kuulunut mitään. Huhujen mukaan ehdotuksen tehneellä ministerillä oli osakkuus sähköpyöräbisneksessä, mutta tämä on siis pelkkä huhu. Asiaa pitää viritellä uudelleen ja hieman jalostettuna, sillä sähköautot ovat tulevaisuuden pelastus. Ministeritasolla on päätetty että bensiinin ja dieselöljyn myynti lopetetaan parin vuoden päästä. Eli jos on mieli päästä töihin, mummolaan, Lappiin, tai Prismaan niin sähköauto on pakko hankkia. Ovat turkasen kalliita nämä sähkömoottorit ja akut. Onneksi ongelma on helppo ratkaista.

Annetaan sähköauton ostajille 40 000 euroa sähköauton hankintatuki eli kassillinen käypää käteistä. Hybrideillä ja muilla sekasikiövirityksillä venkoileville riittää puolet eli 20 000 euroa. Näin kansalaiset ryhtyvät työ- ja huvimatkoillaan käyttämään sähköautoa auton sijasta. Päästöt vähenevät, ilmasto paranee ja samalla harvinaisia maametalleja louhivien globaalien kaivosyhtiöiden osingot pomppaavat taivaisiin. Bensiinikauppa hiljenee, mutta kummallisille sähkön siirtomaksuille alkaa löytyä viimein vastinetta kun piuhat hehkuvat punaisina siirtäessään sähköä sen minkä ohmin laki sallii.

Painetaanpas vähän jarrua. Kun tulee tieto, että kaikki sähköautojen ostajat saavat huomisesta alkaen useita tuhansia euroja tukea sähköautojen hankintaan, sähköautokauppiaiden ohjevähittäishinnat nytkähtävät yön aikana roimasti ylös. Silloin sähköauton hankintatuki hupenee kokonaan kohonneeseen hintaan, ja olemme joutuneet takaisin lähtökuoppaan.

Valtioneuvoston pitää siis muotoilla sähköautonhankintatuki salaa vaikka lauantain iltana samaan aikaan kun koko kansa katselee vain elämiä ja putouksia telkkarista. Sitten maanantai aamuna eduskunta vahvistaa lain. Esityslistaan laitetaan hämäyksen vuoksi otsikoksi ”Henkilökuljetusten kehysratkaisujen kokonaiskoordinoinnin
käyttövoimakeskustelu”. Sitä ei kukaan seuraa, joten eduskunta pystyy säätämään lain kenenkään sitä huomaamatta.

Trafilta löytyvät tiedot kaikista, jotka omistavat tavallisen auton – jos eivät siis ole sitäkin tietoa levitelleet niin, että on mennyt tuulen mukana harakoille. Sitten vaan postitetaan auton omistajille ja haltijoille maksumääräys. Lapussa kerrotaan, että Teille on varattu käytettäväksi summa sähköauton hankintaan. Maksumääräys kelpaa tietenkin vain sähköautokaupoissa, ei siis tavallisissa autokaupoissa puhumattakaan S- ja K-marketeissa. Kun posti saa kirjeet jaettua suurimmaksi osaksi perjantaina, väki lähtee innolla lauantaina sähköautokaupoille. Eivätkä hinnat ehtineet nousta, sillä sähköautokaupat tehdään päivän hintaan. Tyytyväinen sähköautomyyjä lähettää päivän päätteeksi sähköautotehtaalle muhkean tilauksen.

Toimitusajan kuluttua koko Suomi on siirtynyt sähköautoiluun ja ainainen kitinä bensiini- ja dieselautojen turmiollisista ympäristöhaitoista on muisto vain. Enää pitää vain ratkaista mistä saadaan sähköä, mistä saadaan harvinaisia metalleja akkuihin ja mihin vaaralliset jäteakkuvuoret haudataan.

Jukka Sakki

Kommentteja aiheesta “Rahalla saa ja sähköautolla pääsee

  • 18.1.2019 at 07:37
    Permalink

    Rouva B ei tiettävästi omista sähköpyöräyhtiön osuuksia, eikä edes omaa sähkö Teslaansa. Sähköautot eivät ole pitkän tähtäimen ratkaisu, vetyauto on kohta markkinoilla. Bensiinin ja dieselin myyntiä ei olla kieltämässä. Lyhyellä tähtäimellä hybridiauto on järkevä ratkaisu, jos valtiovalta tietullien, kilometriverojen ja päästömaksujen sijasta satsaa vähäpäästöisten autojen autoverojen ja käyttömaksujen alentamiseen.
    Olkaa tarkkoina vaaleissa, älkää langetko ilmastointihörhöihin!

Comments are closed.

Viikon kysymys

Missä kunnossa tiet ovat?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...
Kommentoi kyselyä