Kanervat ajavat Historic-rallia, Hyväriset Classic-sivuvaunuja

Volvo alkaa olla hyvällä mallilla, toteaa Janne Kanerva ja katselee tyytyväisenä Historic-luokan rallikauteen valmistuvaa vuoden 1969 mallista Volvo 142:ta. Vuoden takainen Suomen mestari joutui hankkimaan uuden ajokin, kun edellisen sataneljäkakkosen ura päättyi ympäriajoon.
– Onneksi tekniikka säilyi ehjänä, vaikka kori meni. Tämä uusi kori löytyi Sammatista, jossa se oli seissyt hallissa 17 vuotta, Kanerva kertoo.
Lokakuun lopulla käynnistynyt projekti on edennyt rivakasti. Kaaret tehtiin Parkanossa ja muuten autoa on rakennettu pajalla Anjalassa.
– Onhan siinä kaikenlaista näpräämistä. Lopputulokseen pitää olla tyytyväinen.

Kausi alkaa 26. tammikuuta Savonlinnassa. Anjalankosken Urheiluautoilijoita edustava Janne Kanerva ja kartturinsa Harri Kanerva tähtäävät korkealle.
– Autosta tulee kyllä niin nätti, että jotkut ovat toppuutelleet, että ei sillä voi rallia ajaa. Kaupaksi se menisi heti, jos myyntiin panisi. Mutta me lähdetään kurvailemaan!
Historic-luokka on mielenkiintoinen yhdistelmä museotason autoja ja vaativaa rallia.
– Kyllähän se vähän kirpaisee, kun ensimmäinen kopaus tulee. Autoa on sentään rakennettu huolella. Mutta ei sille mitään voi.
Volvo 142 on Kanervalle tuttu ja läheinen automalli. Hieman tuoreemmat 200-sarjalaiset eivät houkuttele.
– Näihin satasarjalaisiin löytyy vielä varaosia. Ja on se kivempaa nöyryyttää tällaisella ajokilla niitä isompia autoja.
Mikko Hyvärisellä on takanaan pitkä ura sivuvaunullisten moottoripyörien kanssa. Tytär Kaisa Hyvärinen on ollut mukana noin kahdeksan vuotta. Tätä nykyä Mikon kaverina on Jyrki Suursalmi ja Kaisan sivuvaunussa on Ville Hurme.
Kumpikin kaksikko ylsi kauden päätteeksi lajin keskuskerhon SVKMK:n mestaruuteen. Molemmat ajavat Classicia, Mikko 8B- ja Kaisa 8D-luokassa. Mikon pyörä on vuoden 1972 Finn-Honda 750 cc, Kaisan puolestaan tuhatkuutioinen Yamaha vuodelta 1987.
Tulevan kauden ensimmäinen kisa ajetaan toukokuussa, ja saman viikonlopun starteissa kisataan myös Suomen PM-osakilpailun pisteistä.
– Ensi kesäksi olemme suunnitelleet myös Ruotsin osakilpailua, joka ajetaan Linköpingissä, Hyväriset kertovat.

Lajissa menestyminen edellyttää kahden ihmisen saumatonta yhteistyötä.
– ”Purkkiorjan”, siis sivuvaunussa olevan, rooli on tosi tärkeä. Sen mukaan pyörä ohjautuu kurveihin, Kaisa Hyvärinen selvittää.
– Sivaripyörällä on paljon siistimpää ajaa kuin tavallisella. Villen kanssa me pystymme ajamaan kurvit todella kovaa.
Sivuvaunukisat eivät Suomessa kerää niin suuria yleisöjoukkoja kuin vaikkapa Belgiassa tai Ruotsissa. Hyväriset käyvätkin kesäkauden aikana myös näytösajoissa.
– Euroopassa näitä Classic-pyöriä on paljon. Ilman muuta kiinnostaisi ajaa ulkomaillakin, Mikko toteaa.
Ensi vuodelta haetaan hyviä kierrosaikoja ja sijoituksia.
– Paineet kasvavat menestyksen myötä, Kaisa myöntää.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.