Valtatiestä 15 köyhän miehen kinttupolku

Kouvola-Kotka välin eli valtatien 15 suunnittelu ja tasoristeyksien rakentaminen ovat käynnissä. Suunnitelmien perusteella tie tulee olemaan köyhän miehen kinttupolku.
Tiestä on tarkoitus tehdä tulevaisuudessa koko matkaltaan keskikaiteellinen ohituskaistatie eritasoliittymillä. Ohituskaistatien liikenneturvallisuus ja välityskyky eivät ole raskaan rekkaliikenteen takia riittävä. Tie tulisikin tehdä koko matkaltaan minimissään 2+2 kaistaseksi keskikaiteelliseksi leveäkaistatieksi.

Tielle tulee nykyaikaisia eritasoliittymiä. Tielinjauksessa on hyödynnetty tien entistä linjausta. Tästä syntyneet miljoonasäästöt valtion tulisi suunnata tien tason nostamiseen 2+2 kaistaiseksi sekä koko matkan valaistukseen. Pelkkä eritasoliittymien valaistus ei ole riittävää.

Kouvolan ja Kymenlaakson päättäjien tulee vaatia laadukkaampaa tietä. Sairaanhoidon ja hälytysajoneuvojen lisääntymistä ei ole otettu huomioon alustavissa tiesuunnitelmissa. Ne eivät huomioi riittävästi myöskään sataman, teollisuuden kuljetusten ja Kymenlaakson työmatkaliikenteen tarpeita.

Maakuntamme päättäjien on vaadittava, että Kouvola-Kotka tiestä tehdään Suomen paras moottoritieverkoston ulkopuolinen yhteysväli.

Pekka Korpivaara
Kaupunginvaltuutettu (kok)
Kouvola

Kommentteja aiheesta “Valtatiestä 15 köyhän miehen kinttupolku

  • 8.11.2018 at 10:52
    Permalink

    Tiehän on nykyiselläänkin ihan kohtuullisessa kunnossa, suhteutettuna koko maan tieverkoston kuntoon. Painopistehän onkin tässä remontissa turvallisuuden lisäämisessä. Ideana ei ole nopeuksien nostaminen… Löytyy kiirellisen korjauksen tarpeessa Kouvolan alueeltakin muitakin rahareikiä vaikka raskaanliikenteen suosima Kouvola-Ristiina väli, joka on valtavien reikien takia keväisin ollut jo hengenvaarallinen.
    Ja muutaman miljoonan säästö ei riitä kyllä tien leveyden tuplaamiseen. Hamina-Vaalimaa motari maksoi noin 600 miljoonaa, siitä voi sitten arvioida vähän niitä kustannuksia. Valaistuksen lisäämiseen voisi kyllä panostaa, sitä saa jo miljoonallakin pitkän pätkän.
    Raskas liikenne kannattaa ohjata jatkossakin raiteille, Kouvola-Kotka välillä ajelee joka yö parisenkymmentä valtavaa junaa juurikin teollisuuden tarpeisiin. Näiden ohjaaminen valtatielle tarkoittaisi satojen myrkky- ja tukkirekkarallia päivittäin.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.