Kanavointia

Kimolan kanava on päätetty kunnostaa ryhdikkäästi. En ymmärrä kanavatekniikasta mitään, eikä minua ole sulutettu kertaakaan. Aion siis mennä melomaan Kimolan kanavan päästä päähän heti kun se on mahdollista ja katsoa miten homma käytännössä toimii. Kartasta katsoen kanava näyttää viivasuoralta, ja penkat ovat korkeat kuten kanavilla yleensä on, joten mikään maisemareitti se ei ole. Maisemia enemmän minua kiinnostaakin se paljon puhuttu sulku.

Lehtitietojen mukaan vuotuisia käyttökuluja kanavalla on sen verran, että yhden sulutuksen hinnaksi tulee noin 4500 euroa. Onko hinta sama kevyelle liikenteelle eli melojalle? Miten se maksetaan? Pitääkö olla käteistä mukana, suoritetaanko maksu kännykällä vai tuleeko lasku postilaatikkoon? Onko koko summa maksettava itse, vai sponsoroivatko veronmaksajat siitä leijonanosan?

Kun kanavan rakennustyökalut otetaan esille, älkää missään tapauksessa jättäkö urakkaa kesken. Kuusaanlammelta on päästävä Kymijokea myöden Suomenlahdelle. Kymijoelle veneilijöille saadaan paljon viihdykettä ja rahastuskohteita. Sommelon rantaan tulee tietysti Kotkan Kertun näköiskopio tai joku pinnalla pysyvä majakkalaivan hylky, josta saa kesäisin tummia pienpanimoiden oluita. Promillerajat vapaa-ajan veneilyssä ovat lievemmät kuin maantieliikenteessä, joten veneilyjuomia menee hyvin kaupaksi.

Rahtiliikenne lisääntyy varmasti jonkin verran, varsinkin kun sitä ei tällä hetkellä ole lainkaan. Joku saattaa pelätä, että Kymijoella putputtavien proomujen ja lotjien isot potkurit pöllyttävät pohjan dioksiinisedimenttejä esille. Siihen on helppo ratkaisu. Avataan Kimolan sulku kokonaan ja lasketaan Päijänteen raikasta vettä hetken aikaa kovemmalla virtauksella Kymijokeen. Sakat huuhtoutuvat parissa päivässä Suomenlahteen ja niiden paha maku peittyy taatusti
Venäjän Krasnyi Borin ongelmajätekaatopaikalta mereen valuvan nesteen aromin alle.

Kanavaurakka viimeistellään sillä, että Kouvolasta kunnostetaan Väliväylä Saimaalle. Sanotaan vaikka sellaisille 30 jalkaisille veneille näin aluksi. Sitten alkaa tapahtua! Kouvolasta tulee Suomen sisävesiliikenteen solmukohta. Tähän kaikkeen täytyy varautua siten, että tiili- ja betonitehtaita pitää rakentaa Kouvolaan lisää. Miten muuten saamme korotettua kaikkia paikallisia hotelleja vähintään kymmenellä kerroksella? Pitäähän täällä yöpyville avoveneilijöille löytyy tarpeeksi majoitustilaa.

Monet ovat ihmetelleet miten kanava oikein tuottaa. Kanavan kiinteät kulut pysyvät tietysti samoina melojien lukumäärästä huolimatta. Kun melon sen päästä päähän, niin sulutuksen hinta puolittuu ja on 2250 euroa per kerta. Kaksi kertaa edes takaisin ja hinnaksi jää enää 1125 euroa. Näin kun jatketaan tarpeeksi kauan hinta per sulutus laskee ensin nollaan ja sen jälkeen se alkaa samalla kaavalla tietenkin tuottamaan rahaa. Taloustiede ja matematiikka ovat loppujen lopuksi siis aika helppoja asioita.