Kimolan kanavan rahat teihin

Ennen kuin kanavan rakentamista Päijänteeltä Pyhäjärvelle on edes aloitettu, rakentamisen kustannukset ovat kaksin kertaistuneet arvioidusta 10 miljoonasta yli 20 miljoonaan. Varovaisenkin arvion mukaan lopulliset kustannukset nousevat 25–30 miljoonaan euroon, josta kuntien osuus on alle 10 miljoonaa.

Tälle puhtaasti matkailun edistämiseen tarkoitetulle investoinnille ei ole mitään kannattavaa perustelua. Kimolan kanava mahdollistaisi vain veneilyn Kouvolan Pyhäjärvelle, jossa ei ole muuta nähtävää kuin tavallinen järvimaisema. Ainoa rannasta kävelymatkan päässä oleva kohde on Iitin Kirkonkylä, jossa on kirkko ja kahvila. Verlan tehdasmuseolle on 10 kilometriä ja Repoveden kansallispuisto on 30 kilometrin päässä. Mitään vierasvenesatamaa palveluineen ei ole.

Investointi on saatu valtion rahoitukseen vanhan kaavan mukaan; se on viety ohjelmaan täysin alimitoitettuna entisten ja nykyisten kansanedustajien ja jopa ministereiden vaikutusvallalla. Taustana lienee heidän vaalilupauksensa ja monia vuosia jatkunut virkamiesten lobbaus.

Jos Kouvolasta, valtion jälkeen toiseksi suurimpana hankkeen maksajana, ei hankeen pysäyttämiseen löydy rohkeutta, toivotaan, että valtion taholta löytyy. Siirretään rahat tärkeämpiin kohteisiin kuten teiden kunnostamiseen. Kohteita löytyy riittävästi Kymenlaakson elinkeinoelämän valtasuonista Kouvola-Kotka, Kouvola-Lahti, Kouvola-Heinola teistä, jotka ovat täysin surkeassa kunnossa.

Kari Taskinen
Kouvola