Paremmat olosuhteet Kotkan-radan henkilöliikenteelle

Viime sunnuntaista lähtien Kouvolan ja Kotkan välisessä henkilöjunaliikenteessä on ollut päivittäin neljä uutta junavuoroa – kaksi kumpaankin suuntaan. Lisävuorot liikennöivät arkipäivisin ja palvelevat etenkin työmatkaliikennettä. Kulttuuri- ja urheilutapahtumissa käyviä puolestaan harmittaa edelleen, ettei lakkautettua myöhäistä junavuoroa Kotkasta Kouvolaan enää ole.
Koko Suomessa on sunnuntaista lähtien alkanut kulkea 62 uutta henkilöjunavuoroa. Kehityssuunta on oikea. Linja-autoliikennettä saasteettomammasta rautatieliikenteestä on kyllä lausuttu yleviä kommentteja juhlapuheissa, mutta konkretiaa ja ennen kaikkea toimenpiteitä pitäisi löytyä enemmän.
Kouvolan ja Kotkan välinen henkilöjunaliikenne on ollut viime vuosina ja vuosikymmeninäkin useamman kerran lakkautusuhan alla. Kiitos aktiivisten poliitikkojen, erilaisten toimijoiden ja lobbareiden kovasta työstä: henkilöjunaliikenne on säilynyt.
Junavuorojen lisäämisen ohella pitäisi kehittää olosuhteita. Useilla seisakkeilla ja väliasemilla on paljon parannettavaa. Esimerkiksi missään niistä ei voi odottaa junaa lämpimissä sisätiloissa
Muutama vuosi sitten toki kunnostettiin Kyminlinnan seisake onnistuneesti, ja Myllykoskelle saatiin useamman vuoden odottelun jälkeen uusi junanodotuskatos.
Sosiaali- ja terveysalan eli sote-uudistuksen yhteydessä on painotettu aivan oikein koko valtatien 15 Kouvolan ja Kotkan välisen osuuden perusteellista kunnostusta. Ambulanssiliikenne maakunnan keskuspaikkojen välillä on kasvanut ja on vielä kovassa kasvussa. Tässä yhteydessä pitää muistaa myös keskussairaalassa Kotkassa junalla käyvät. Sairaalan lähellä sijaitsevan Paimenportin seisakkeen olosuhteissa – niin itse seisakkeessa kuin myös kulkemisessa sairaalaan – on paljon parannettavaa.
Kouvolan ja Kotkan välisen rautatieosuuden kunnosta ylläpitäminen on koko maamme ulkomaanviennin, mutta toki myös tuonnin, kannalta ensiarvoisen tärkeää. Kun ratayhteyttä on joka tapauksessa pidettävä erinomaisessa kunnossa, on siinä samassa yhteydessä hyvä sauma kehittää myös henkilöjunaliikennettä.
ILKKA KUJALA
ilkka.kujala@keskilaakso.fi

3 kommenttia aiheesta “Paremmat olosuhteet Kotkan-radan henkilöliikenteelle

  • 28.3.2018 at 14:09
    Permalink

    Todellakin myöhäinen junavuoro olisi paikallaan varsinkin peli-iltoina, jolloin voisi jättää auton kotiin ja nauttia illasta täysin rinnoin.

    Olen yrittänyt ostaa matkalippua VR:n nettipalvelusta välille Inkeroinen – Pukinmäki – Inkeroinen. VR:n aikatauluhaku ei tarjota lainkaan paikallisjunayhteyksiä välille Kouvola – Lahti – vaan pakotetaan asiakas siirtymään kaukojunaan välille Kouvola – Lahti – Kouvola. Pitää vaihtamaa paikallisjuna kaukojunaan, vaikka usein sama runko kulkee Helsingistä Kouvolaan ja Kouvolasta Helsinkiin.

    Paikallisjunan käyttäjän on ostettava erikseen liput välille Helsinki – Lahti ja Lahti – Inkeroinen. Välille Kouvola – Lahti – Kouvola tarjotaan ensisijaisesti kaukoliikenteen lippua, vaikka paikallisjunayhteyksiä on kiitettävästi lisätty ja hintoja alennettu.

    Paikallisjunaliput erikseen ostettuna tulee usein 10 euroa halvemmaksi kuin kaukojunalippu. Halpuutuksesta huolimatta harva asiakas kuitenkaan löytää paikallisjunat, kun niitä aikatauluhaussakaan ei näy.

    Vaikka pientä parannusta on paikallisasemilla tapahtunut, paikallisjunan löytäminen Kouvolan asemalla on arpapeliä, jossa helposti löytää itsensä väärästä junasta, sillä laiturilla 10 on kyllä junanodotuskatos, mutta laiturilta määräasemaopasteet puuttuvat. Edes junan kyljessä ei nykyään lue määräasemaa kuten ennen. Kuitenkin tuolta laiturilta lähtee kymmeniä junia niin Kotkan, Lahden kuin Riihimäen suuntiin. Kuulutuksetkin ovat välillä puutteellisia.

    Jos paikallisliikenteen lisävuorot eivät löydä matkustajiaan, nämäkin vuorot pian menetetään.

  • 28.3.2018 at 15:19
    Permalink

    ”Uusia vuoroja kaivataan kuitenkin myös Kouvolan ja pääkaupunkiseudun välille — erityisesti iltaan”. (Kouvolan Sanomat 25.3). Nimenomaan paikallisliikenteeseen Z-vuoroja aina Kotkaan asti.

    Pohjoinen suunta on kokonaan unohdettu paikallisliikennettä parannettaessa. Mikkelin suuntaan paikallisjunat on lakkautettu. Matkailulle voisi avata esimerkiksi Selänpään seisakkeen.

  • 29.3.2018 at 18:09
    Permalink

    Matkustajalle. Jos tästä lippua ostat https://www.vr.fi/cs/vr/fi/etusivu, niin laita lähtöasema ja pääteasema. Älä klikkaa oikealla olevaa ”hae hinta ja osta lippu” lootaa, vaan
    sen vasemmalla puolella on linkki vihreällä ”tarkenna hakua”. Klikkaa sitä ja lisää kohtaan ”kauttakulkuasema” Lahti. Sitten klikkaa ”hae hinta ja osta lippu”. Pelaako?

Comments are closed.