Liikenneverkon rahoitus talousarviopohjaisesti ei ole kestävä ratkaisu

Parlamentaarisen työryhmän raportti on valmis. Yhteisesti on todettu, että väylärahoituksen nykytaso ei ole riittävä ja 2,5 miljardia euroa korjausvelkaa ei saada kumotuksi umpeen nykyisillä toimenpiteillä. Sipilän hallitus on satsannut perusväylänpidon rahoitukseen tälle vuodelle 1,395 miljardia euroa. Tällä tasolla pystytään lyhentämään korjausvelkaa noin 200 miljoonan euron edestä.

Talousarvioon pohjautuva rahoitus ei toimi, sillä nykytasoon verrattuna vajetta on yli miljardi.

Työryhmä pääsi puolitiehen vastaan toteamalla yksimielisesti, että pitkäjänteinen parlamentaarisen valmistelu on välttämätön ja talousarvioon pohjautuva rahoitus riittää nykytason ylläpitämiseen, jos tulevat hallitukset ovat yhtä myönteisiä väylien rahoitukseen kuin Sipilän hallitus.

Mikäli Suomessa halutaan saada korjausvelka maksetuksi ja uusia investointeja aikaiseksi, meidän tulee tehdä uudistuksia väylien rahoitukseen. Talousarvio rahoituksen lisäksi meidän tulee löytää uusia rahoituskeinoja, joita voisi olla esimerkiksi EU-rahoituksen mahdollistamien, eläkeyhtiöiden sijoitustoiminnan mahdollistaminen väyläinvestointeihin, hankekohtainen yhtiöittäminen, osuustoiminnallisen omistusvaihtoehdon esteiden poistamisen väylien omistukseen ja muiden uusien luovien ratkaisujen löytäminen.

Liikenteeltä kerätään jo nyt erilaisia veroluonteisia maksuja 7-8 miljardia eroa. Tästä osuudesta tulisi parlamentaarisesti sopia tuo puuttuva rahoitus seuraavien hallitusneuvottelujen yhteydessä.

Tämän vuoden talousarvioesityksessä on arvioitu autoveron tuotoksi 911 miljoonaa euroa ja ajoneuvoveron tuotoksi 1,17 miljardia euroa ja arvonlisäveroa 17,91 miljardia euroa.
Näistä kohteista eurot löytyisivät, jos parlamentaarisen työryhmän yhteistä näkemystä halutaan viedä eteenpäin, vaalien ja hallitusneuvottelujen kautta.

Markku Pakkanen
Kansanedustaja (kesk.)