Anjala-Elimäki ja Anjala-Koria tievälien talvihoitoon lisärahoitusta

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti tällä viikolla, että teiden talvihoitoon kohdistetaan vielä tänä vuonna kahden miljoonan euron lisärahoitus. Tällä summalla pystytään nostamaan eräiden teiden talvihoitoluokitusta ja siten parantamaan talvihoidon tasoa. Liikennevirasto on ELY-keskusten esitysten pohjalta priorisoinut tieosuudet, joihin tämä tason nosto kohdistetaan. Priorisointiperusteina ovat olleet teiden kokonaisliikennemäärät ja erikseen raskaan liikenteen määrät sekä tiestöön kohdistuneet kansalaisten ja elinkeinoelämän palautteet. Myös esimerkiksi erikoikuljetusreitit ovat vaikuttaneet valintoihin.

Kouvolassa lisärahoitusta tulee tielle 354 välille Anjala—Elimäki ja tielle 359 välille Anjala—Koria. Tiet 354 ja 359 nostetaan kunnossapitoluokituksessa 2:sta 1B:hen, mikä tarkoittaa, että kyseisten teiden liukkauden torjunnassa aletaan käyttää hiekan ohella tarvittaessa suolaa.

Kaakkois-Suomessa tason nosto kohdistuu yhteensä kahdelletoista tiejaksolle eri puolilla Kymenlaaksoa ja Etelä-Karjalaa. Näiden tiejaksojen yhteispituus on 77 kilometriä. Lisärahoitusta näille tiejaksoille saadaan yhteensä 120 000 euroa, mikä on 6 % kahden miljoonan kokonaissummasta. Tämä vastaa hyvin kaakkois-suomalaisten tienpitäjien odotuksia, sillä kaakon osuus koko maan tiestöstä ja liikennesuoritteesta on noin kuusi prosenttia.

Tiestön hoitoluokkamuutoksista kaakossa 47 km on nostoja luokasta 2 luokkaan 1b. Se merkitsee lyhyempiä toimenpideaikoja ja liukkaudentorjunnassa siirtymistä hiekasta pääosin suolan käyttöön. Loput 30 km on siirtoja luokasta 3 luokkaan 2, mikä näkyy lähinnä aurauksen ja hiekoituksen lyhentyneinä toimenpideaikoina.

Muutokset astuvat voimaan heti, kun urakoitsijoilla on siihen valmius. Jos muutos ei aiheuta esimerkiksi kalustohankintatarpeita, valmius saadaan hyvin nopeasti.

Kommentteja aiheesta “Anjala-Elimäki ja Anjala-Koria tievälien talvihoitoon lisärahoitusta

  • 19.2.2018 at 08:31
    Permalink

    Yes, lisää suolaa maanteille. Ei muutamana talvena olekaan kylvetty suolaa maanteille. Heti kun olisi talvinen keli ja lämpötila lähenee nollaa, niin jopa on suola-autot heti liikkeellä ja rapa ja loska lentää, ihanaa. Jos ei autoilijat osaa ajaa kelien mukaan, pysykööt kotona. Ja kyllä olen ajellut tuota Anjala-Elimäki -tietä.

Comments are closed.