Maantie 375 saa kestopäällysteen, tien 3453 päällystäminen vielä auki

Kaksi keskisessä Kymenlaaksossa hartaasti odotettua tieremonttia käynnistyy tänä keväänä. Peruskorjauksen kohteet ovat tien 375 osuus Enäjärvi–Saittara sekä tie 3453 Muhniemen ja Ummeljoen välillä. Ensin mainittu päällystetään koko nykyisen sorapintaisen osuuden matkalta, mutta jälkimmäinen joko korjataan soratienä tai päällystetään, riippuen rahoituksesta.

Enäjärven ja Saittaran väliselle tieosuudelle on varattu 1,9 miljoonaa euroa korjausvelkarahaa. Summa käsittää myös suunnittelukustannukset.

Korventien eli tien 3453 peruskorjattava osuus on noin seitsemän kilometriä. Toteuttamistapa on hieman erilainen kuin Enäjärven suunnalla. Korventie toteutetaan pätkittäin.

Korventiellä kulkee noin 275 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tien 375 vuorokausiliikenne on noin 250 ajoneuvoa, josta raskaan liikenteen osuus on 22 ajoneuvoa.

Juttu kokonaisuudessaan 8.2. Keskilaaksossa

2 kommenttia aiheesta “Maantie 375 saa kestopäällysteen, tien 3453 päällystäminen vielä auki

  • 8.2.2018 at 23:50
    Permalink

    Mikä on Korventien päällystämisen tavoite? Paraneeko liikenneturvallisuus, vai mikä? Päällystäminen mitä todennäköisimmin lisää liikennemäärää ja nopeuksia kyseisellä välillä, kasvaako myös liikenneonnettomuuden todennäköisyys? Onko päällystetyn tieosuuden kunnossapito kalliimpaa, vai halvempaa kuin soratien? Onko mukavampi ajaa hyväkuntoista soratietä, vai huonokuntoista päällystettyä tietä? Mikäli tien pohjatöissä joudutaan säästämään, syntyykö kestopäällysteeseen samat nimismiehenkiharat kuin nykyiseen soratiehen? Soratien epätasaisuuksia voidaan kaiketi tiekarhun avulla korjailla, mutta mitä tehdään kestopäällysteen epätasaisuuksille?

    Saa näihin vastatakin, mutta ihan vaan pohdittavaksi itse kullekin.

    • 11.2.2018 at 15:11
      Permalink

      Pidemmällä aikavälillä maalaisjärki sanoisi, että asfaltti tulee halvemmaksi, mutta pohjatyöt pitää tehdä hyvin tai muuten tie hajoaa nopeasti raskaan kaluston alla.
      Toki se lisää liikennettä, koska matka lyhentyy 5-6 kilometriä Muhniemelle eli hautausmaalle. Myös Elimäelle ja pääkaupunkiseudulle menevät toivovat, että tulisi asfalttipäällyste.
      Toki kaikki ei tietä käyttäisivät, osa ajaisi Anjalan kautta ja kurveja jää eli 80 vauhtia ei voi ajaa kok omatkaa. Osa kurveista on yllättävän jyrkkiä. Ja kaikki eivät kurveista tykkää, varsinkaan talvella.

Comments are closed.