Rautatien viereen vaaditaan meluaitaa Inkeroisissa

Kotka–Kouvola-rataosuuden kunnostustöiden yhteydessä kesällä kaadettiin puut junaradan ja maantien välistä osuudella Inkeroinen–Keltakangas. Tämä on harmittanut lähellä rataa asuvia.
– Melu ja tärinä ovat lisääntyneet merkittävästi aiemmasta. Tällainen haittaa asumista ja laskee kiinteistöjen arvoa, toteaa inkeroislainen, Pihtojantien varressa asuva Helena Härkönen.
K-Supermarket Ykköstoriin Inkeroisissa jätettiin asukkaiden allekirjoituksia varten adressi, jossa haluttiin Liikennevirastolta ja Kouvolan kaupungilta selvitystä siitä, kuinka he ovat aikoneet ottaa huomioon radan kunnostustöiden seuraukset. Adressin allekirjoitti noin 50 alueella asuvaa.
Adressissa todetaan: ”Melutaso on kohonnut alueella merkittävästi, joten vaadimme meluaidan rakentamista. Radan alueelta on hakattu puut ja pensaat pois. Vaadimme alueen maisemointia niin, että siinä huomioidaan alueen ympäristötekijät, viihtyvyyteen vaikuttavat seikat sekä paikallisten asukkaiden mielipiteet muutoksia tehtäessä. Haluamme, että talot, joihin kohdistuu tärinä, melu tai maisemahaitta, selvitetään ja tehdään kokonaisvaltainen suunnitelma haittojen vähentämiseksi tai poistamiseksi.”
– Olen ollut yhteydessä sekä Liikennevirastoon että Kouvolan kaupunkiin. Kumpikin taho sysää vastuuta toiselle. Eli Liikennevirastosta sanotaan, että asia kuuluu kaupungille ja päinvastoin. Toiveissamme on asukastapaamisen järjestäminen. Tilaisuudessa pitäisi olla paikalla sekä Liikenneviraston että kaupungin edustajat. Me radan varressa asuvat vaadimme, että radan varteen tehdään meluaita ja kunnollinen maisemointi, painottaa Härkönen.
Helena Härköstä harmittaa nykyisin myös Stora Enson Anjalankosken tehtailta ”paremmin” kuuluva melu.
– Stora Enson meluhaitta on lisääntynyt, koska edes hiukan meluaitana toiminut puusto on hakattu pois. Ehdotan, että myös Stora Enso harkitsee ja ryhtyy toimenpiteisiin toiminnasta johtuvan melun vähentämiseksi oman alueensa pohjoispäädyssä, painottaa Härkönen.

9 kommenttia aiheesta “Rautatien viereen vaaditaan meluaitaa Inkeroisissa

  • 1.11.2017 at 17:52
    Permalink

    Ei tainnut tosiaan rataremontti mennä nappiin. Melu ja mikä pahinta tärinä pahentunut reilusti.

    Reply
  • 1.11.2017 at 21:14
    Permalink

    Kumpi oli ensin, rata vai talot?

    Reply
  • 1.11.2017 at 22:25
    Permalink

    Minusta pitäisi olla tyytyväinen ensinnäkin toimivan tehtaan olemassaolosta paikkakunnallanne! Hiljainen tehdas ei tuota kylläkään melua/ääntä, mutta ei myöskään niitä työpaikkoja. Vrt. Myllykoski. Kehotan tutustumaan esimerkiksi pääkaupunkiseudulla Kehä I:n melutasoon, niin luulenpa, että siellä Inkeroisissa oltaisiin sen jälkeen ihan tyytyväisiä. Itse olen asunut aikoinaan lähellä junarataa noin 7 vuotta, ja jollei määrättyyn kelloaikaan juna ohittanut asuinaluettamme, melkein huolestuin.

    Reply
  • 2.11.2017 at 10:48
    Permalink

    On oikein hyvä, että tehtaalla on tilauksia ja junat kulkee! Nykyaikaa ei vain ole se, että mennään suuremman ehdoilla, vaikkakin se näyttää olevan maan politiikk nykyään. Ei ole toiselta – isommalta pois – se, että otetaan kaikkien toiveet huomioon. Ja tehdään yhdessä kaikkia tyydyttäviä ratkaisuja, silloinkin kun ratkaisut voivat olla rajattuja. Se, että tehdas ja rautatie tuottavat melua ei tarkoita sitä, että meidän pitää sitä sietää, asialle on tehtävä jotain. Aikataulua todellakin voi kuunnella keskellä yötä, kun junat kulkevat ja pöllit tömisevät. Meluaitoja on rakennettu Helsinkiin, Kotkaan ja jopa Kouvolaan, ei siis ole uusi keksintö. Pienten asukkaiden tulee pitää huolta siitä, millainen oma kylä on, pitää huolehtia omistaan. On tärkeää, että ihmiset viihtyvät kotikonnuillaan eivätkä muuta Kehä1:n viereen. Ehkä lisää porukoita muuttaisi näihin pieniin kyliin, jos asukasviihtyvyyteen/ympäristöasioihin olisi kiinnitetty enemmän huomiota. Asukkaiden kuuleminen ja yleinen ilmoittamisvelvollisuus maankäyttö- ja rakentamistöistä on lakiin kirjattu, onneksi.

    Reply
  • 3.11.2017 at 18:19
    Permalink

    Minuakin harmittaa katsoa veturin ikkunasta sotkuisia pihoja, ennen puut peittivät nämä törkyläjät. Miten tärinä voi lisääntyä kun puut kaadetaan?

    Reply
    • 4.11.2017 at 12:04
      Permalink

      Puut estivät jonkin verran melua. Rautatietä parannattaessa sitä nostettiin jonkin verran. Junaliikenne on lisääntynyt rataosuudella. Rekkoja kulkee enemmän Inkeroistentiellä/Keltakankaan suoralla. Joenseutu on osittain savimaata, ja kun liikenne lisääntyy niin se lisää tärinää, joka tuntuu rakennuksissa. Tehtaalla on -ilmeisesti- kova nousuvaihe. Nämä kaikki ovat hyviä asioita ja merkkejä talouden elpymisestä, siis tämä on kaikki positiivista asiaa. Mutta samalla kun kaikki edellä mainitttu tapahtuu tässä meidän nurkilla, niin se kuorimittaa tällä hetkellä liikaa juuri melun ja tärinän vuoksi tätä aluetta. Asialle on siis tehtävä jotain, jotta sekä hyvä talouden kasvu että asukkaiden tarpeet/asumisviihtyvyys tulevat huomioiduiksi. Nämä kaksi asiaa eivät kilpaile keskenään, vaan ovat yhtä tärkeitä, eikä Inkeroinen ole vähäpätöisempi alue kuin muutkaan alueen kylät. Toimenpiteitä tulee johtamaan, suunnittelemaan ja toimittamaan Liikennevirasto, ELY, Stora-Enso ja Kouvolan kaupunki. Tämä on siis yhteistyöasia, joka on moneen lakiinkin kirjoitettu.

      Reply
    • 12.11.2017 at 19:35
      Permalink

      Syy tärinään on kyllä joku muu kuin pensastojen ja puiden kaato. Meluaita ei tärinää vaimenna.
      Parasta ja kauneinta olisi, että istutettaisiin pensaita tilalle. Jos jonkun mielestä ne ovat näkemäesteitä, mitä meluaidat ovat? Läpinäkymättömiä betoniseiniä. Rumia, mutta niitähän ratojen varsille laitetaan, jos valitetaan melusta. Meluhaitta on suhteellista, mutta jos on tottunut hiljaisuuteen, muutos tuntuu. Tärinään on joku ihan muu syy ja se ei meluvalleilla poistu. Onko otettu käyttöön uudenlaiset ratapölkyt ja ne ovat puoliksi ilmassa?

      Reply
  • 4.11.2017 at 13:28
    Permalink

    Keltakankaan suoralta on juurakot ja vahat ratapöllit viety Mylsälle meluesteeksi päiväkodin eteen. Nyt junamatkustajat saavat ihailla juurakoita ja pöllipätkiä uudesta meluesteestä.

    Reply
  • 14.11.2017 at 18:11
    Permalink

    Olen kuunnellut koko ikäni niin tehdasta kuin junarataakin, nytkin voin katsella kumpaakin keittiöni ikkunasta. Kummankin tuomista tärinästä ja äänistä olen vain ja ainoastaan hyvilläni. Inksan asiat on hyvin! Kukin kokee asiat miten kokee, ja näkökantoja riittää. Mihinhän minä pihtojantieläisenä keksisin kerätä adressin – turhan tuskastelun tukahduttamiseen? Tehdas oli hiljaa taannoisen työsulun aikaan. Sitä hiljaisuutta en tänne kaipaa. En myöskään ylimääräisiä kuluja toimijoille. Suhteuttakaa nyt hyvät ihmiset haitat ja hyödyt ja hakekaa hiljaisuutenne muualta kuin toimintakykyisestä teollisuustaajamasta! Ennen raha kuulemma haisi. Antakaa sen nyt sitten vaikka meluta.

    Reply

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.